Så undgår du bedrägerier på nätet

Vår värld blir allt mer digitaliserad och vi använder internet till det mesta. Det är ju på internet vi håller kontakt med vänner och familj, vi shoppar prylar och kläder, betalar räkningar, skriver under på viktiga kontrakt, jobbar och går i skolan. Den digitala världen har gjort många saker lättare för oss i vår vardag, men trots de många möjligheter så finns det en baksida. På internet är det lätt att vara anonym, eller använda en falsk identitet, och digitala bedrägerier är tyvärr något som de allra flesta har utsatts för. Digitala bedrägerier försiggår genom sms, e-mail, telefon, sociala medier och andra digitala plattformar. 

I den här artikeln går vi igenom vad som kännetecknar ett digitalt bedrägeri, hur du känner igen varningsklockorna samt hur du bäst skyddar dig mot just digitala bedrägerier. Bedrägeri kan visa sig i många olika former, den här artikeln fokuserar på digitala bedrägerier.

Vad kännetecknar ett digitalt bedrägeri?

Ibland dyker det upp ett mejl i inkorgen som låter lite för bra för att vara sant. Det kan vara mejl med ämnen som ”Dags att hämta ut din vinst” eller ”Här kommer en gåva”. I själva mejlet finns ofta en länk som avsändaren vill att du ska trycka på, för att till exempel hämta ut din vinst. Regel nummer ett: klicka aldrig vidare på en länk, utan att vara säker på att avsändaren är äkta och trovärdig och ett namn eller företag du faktiskt känner till. Dessa bedrägerimejl, sms eller meddelanden kan även handla om hemförsäkring, pengalån, bekräftelse av kontouppgifter, att hjälpa en vän i ekonomisk nöd, bitcoins och mycket mer. Har du blivit utsatt för bedrägeri är det viktigt att du så snabbt som möjligt spärrar ditt BankID eller kontokort.

I de allra flesta fall rör det sig om pengar, och svindlaren som är avsändaren är ute efter att lura dig på pengar, genom att till exempel bekräfta dina kontouppgifter. 

Lär dig att känna igen varningsklockorna

Internetbedrägerier är oftast lätta att känna igen, men ibland är svindlarna väl kamouflerade och det gäller att vara på sin vakt. Vissa bedrägerier är så väl genomtänka att de använder sig av seriösa företag som bank, polis och andra myndigheters logga och underskrift. Det samma gäller telefonsamtal, där bedragaren helt enkelt utger sig för att vara en helt annan person. 

Får du ett mejl eller sms där du uppmanas att klicka vidare på en länk eller lämna ut dina konto- eller personuppgifter så bör du vara försiktig. Seriösa företag ber väldigt sällan om sådant. Har du fått ett mejl som ser misstänkt ut så bör du googla på mejladressen. Ofta har fler än du blivit utsatta för samma bedrägeri och då kan du läsa om det på nätet, detta är förstås inte en garanti men en god start. Innehåller mejladressen många konstiga tecken och siffror så är det ofta heller inte en pålitlig adress. Får du ett mejl, sms eller telefonsamtal och blir osäker på huruvida det är ett bedrägeri eller inte, så kontakta företaget de utger sig för att vara och fråga om det är det företaget som försöker kontakta dig. 

Såhär skyddar du dig mot bedrägerier

Digitala bedrägerier är tyvärr ett faktum, och kommer inte att försvinna inom den närmsta tiden. Det finns däremot ett par saker du själv kan göra och tänka på, för att undvika att bli lurad. Ska du ut och resa är risken för kortbedrägeri extra stor i vissa länder, därför bör du alltid ha koll på vad du bör tänka på när det kommer till bankkort och utlandsresor. Här kommer några fler tips:

  • Ha som regel att aldrig lämna ut koder, personuppgifter, kontouppgifter eller liknande om du blir kontaktad digitalt.
  • Spärra genast BankID eller kontokort om du misstänker att du har blivit utsatt för bedrägeri

Har du blivit utsatt för bedrägeri – polisanmäl! Vi bör göra allt vi kan för att förebygga att andra blir utsatta för samma svindlare.

author
Skriven av
Andreas Linde har mer än 7 års erfarenhet av lånemarknaden och vet allt om ÅOP, livränta, serielån, refinansiering och andra relevanta begrepp inom lånebranschen.